Tuesday, December 30, 2008

Al-Fatihah





Pada jam 11.30 malam , 30 Disember 2008 , opah yang sangat aku sayangi ,Hindon bt Daud telah kembali ke rahmatullah .

Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman,

insya-Allah.

Al-Fatihah

Monday, December 29, 2008

Aku kembali





Dah sekian lama aku tak de kat sini.Sibuk dengan peperiksaan yang 'bukan teman kita'.
Barulah aku tau yang kos persediaan ke medicine tak semudah yang disangkakan.Tambahan lagi medicine itu sendiri.Tapi macam mana pun aku dah memilih jalan ini.Jalan yang akan menentukan hidup aku pada masa hadapan.Tak kira macam mana susah pun ,aku kena teruskan jugak sebab inilah yang aku mahukan dari dulu lagi. Aza-Aza Fighting.......

Seminggu bercuti,inilah peluang aku untuk berehat kat rumah.Kalau sebelum ni kat Cyberia,paling awal untuk boys tido ialah pukul 2 and paling teruk tak tido langsung tapi kat rumah ,tak sampai pukul 11, aku dah pengsan kat atas katil.Selesaikan balik semua hutang-hutang tido sebelum ni.Tapi kali ni aku mungkin tak seseronok cuti-cuti yang lain sebab opah aku pun tak berapa sihat.Aku hanya boleh doa yang dia akan cepat sihat.

Teringat waktu kecik-kecik dulu,

Aku antara ahli keluarga yang ganjil dalam family kembangan aku sebab aku yang paling muda antara semua.Aku ni dah la selalu kena buli dengan adik beradik aku dan sepupu-sepupu semuanya.Dari kecik,opah yang jaga aku.Aku lahir kat Kl tapi pindah kat Perak masa umur aku 2 tahun.Ayah dengan mak aku kerja jadi opah la yang jaga aku.Dari hantar ke Tadika sampai la balik tadika.Opah selalu bagi aku rm 1 lepas kelas.Masa tu dapat seringgit tu dah terlalu banyak dah.Aku ingat lagi opah penah kena baling dengan cebok sebab dia marah aku main air.Aku ada lelah so tak boleh main air lama-lama.

Opah selalu belanja aku aiskrim.Masa aku sekolah rendah,opah selalu datang check sekolah agama rakyat sama ada aku ok tak?(pasal aku suka gaduh ngan budak gemuk kat situ).Kadang-kadang bila balik sekolah agama rakyat aku belikan opah laksa.Memang selalu jugaklah.

Bila aku dah masuk Form 1 ,aku pindah kat asrama,jadi kehidupan aku mula berubah la ,tak duduk rumah lagi,so tak banyak interaksi dengan opah la.Tapi yang paling aku ingat asal aku balik je dia akan masakkan gulai tempoyak favourite aku,tak pun buat laksa kegilaan aku.Memang aku macam ni.Pasal masak-memasak ni memang selalu opah aku la no 1.

Bila aku dah form 4 ,opah kena sakit sampai dah tak boleh jalan lagi.Dia dah tak masak lagi macam dulu.Aku kesian sangat kat dia pasal aku pun tak reti masak.Takde orang kat rumah,so aku pun tak tau nak buat apa.Mujur la parents aku cari jugak maid untuk tolong opah aku.

Dan hari ini,aku masih berharap opah aku akan sembuh..................

Friday, December 5, 2008

My Sassy Girl Chun-Hyang



Hari ini sudah genaplah sebulan aku bangkit dari kekusutan jiwa yang melanda.Tapi yang lebih menariknya ialah masuk hari ni dah dekat 10 kali aku tengok cerita delightful girl chun- hyang.

Aku bukan la peminat drama korea tapi ini lah satu-satunya drama yang boleh menarik perhatian aku dan aku takkan lupakan.

cuma yang buat aku frust ialah dalam kehidupan sebenar diorang (hero dan heroin ) tak kahwin

Begini sedikit sebanyak synopsis cerita ni ;









Delightful Girl Choon-Hyang (쾌걸 춘향, Kwae-geol Chun-hyang), also known as Sassy Girl Chun Hyang, is a Korean television series about two high school students, Chun-Hyang and Mong-ryong, who accidentally spend a night together and are forced into marriage. The series is based on the 2005 interpretation of the folktale Chunhyangga.

Delightful Girl Chun Hyang is the 2005 interpretation of the Legend of Chun-hyang. The story begins when Lee Mong-ryong, son of a famous chief of police, is transferred from Seoul to a high school in Namwon, North Jeolla Province, because he is a trouble maker. He accidentally bumps into Chun-hyang, shoots embarrassing photos of her and ends up swapping her cell phone with his. As a result, they are constantly in touch with each other and find out they attend the same school. Mong-ryong constantly bullies Chun-hyang and thanks to him, she becomes slightly sick. Feeling guilty, he visits her, only to mistakenly drink a whole bottle of wine, assuming it is juice. He immediately falls asleep on the only bed in the house, which consequently is the one Chun-Hyang is sleeping in. Thus, they spend the night with each other. Nothing sexual occurs, but thanks to their best friends, who know what happened and accidentally announce it on the school intercom, they are forced to marry each other in order to save their families' reputation, seeing as everyone at school assumes they have slept together. They eventually fall in love with each other, but Mong-Ryong's previous crush, Hong Chae-Rin, after rejecting him, then discovering his marriage, becomes jealous and tries to win him back. There is also the problem of Byun Hak-Do, an extremely successful talent agency director who falls in love with Chun-Hyang.

In order to help him get to college, Chun-Hyang helps him to his study so that he could be with Chae-Rin at Han-guk University, the most prestigious university in Korea. They are both accepted, but as she is unable to pay the tuition, she does not attend and tells her family-in-law she will meet them in Seoul, not revealing that her mother is actually on the run. When Mong-Ryong finally does find Chun-Hyang, he tries again and again to reveal his feelings for her, while unearthing her feelings for him by moving into her new location. When he finally confesses outright, she denies him, claiming she never loved him, because of Chae-Rin's harsh statement that Mong-Ryong was merely pitying her and wished only to pay her back.

When the two finally do confess to each other, there is still one more problem. Byun Hak-Do, being rich, handsome and successful, assumes he could have any woman in the world, but when Chun-Hyang rejects him, he attempts to take her by blackmail. Several days before the real wedding between Mong-Ryong and Chun-Hyang, Mong-Ryong witnesses a woman being assaulted and attempts to save her. It turns out to be a plot, and so Mong-Ryong is now a criminal on the run. Byun Hak-Do carries an edited video of the security camera, putting Mong-Ryong in a bad light, and threatens Chun-Hyang that unless she goes to him, he will expose the video to the world. Chun-Hyang agrees and so Mong-Ryong is freed, but now, Chun-Hyang pretends to want to divorce him immediately to keep her end of the bargain. When the divorce is complete, she goes to Mr. Byun and the two of them prepare to travel to Japan, but at the last minute, she runs off and hides from both Mr. Byun and Mong-Ryong.

Several years pass and Mong-Ryong is now a famous prosecutor, the District Attorney of Seoul. Chun-Hyang has snuck off to Busan and now owns an accessories factory. Mr. Byun has just returned from Japan and people assume that his "fiancee" is still there as well. At the wedding of Mong-Ryong's and Chun-Hyang's two best friends,Bang Ji-hyuk and Han Dan-hee, Chun-Hyang sneaks in to drop off a present, and as she leaves, Mr. Byun sees her. In a rush to leave, she accidentally scrapes the car next to her, which is consequently Mong-Ryong's car. The two start a heated argument through Chun-Hyang's assistant, Kim Dong-Su, who goes to pay Mong-Ryong the money they owe for his car. Several crooks who follow assume Kim Dong-Su to be an informant and kidnap him. When the police rescue him, they discover the wedding picture from high school between Mong-Ryong and Chun-Hyang and show it to Mong-Ryong. When he sees it, he uses it to find Chun-Hyang again, but she still acts unhappy to see him, still frightened from knowing what Byun Hak-do has.

Finally, Byun Hak-do realizes that there are just some things in the world that he can't have, and finally releases the full unedited version of the tape so that everyone can see Mong-Ryong's true intentions.

To add to the happily ever after, Mong-Ryong re-proposes to Chun-Hyang and the two are married again.

Cast

Because of poverty, Chun-hyang has to hold several part-time jobs to make her living. She delivers newspapers, cleans ponds and works as a photographer. Nonetheless, she studies hard at school and achieves good academic performance. She is regarded as the beauty queen of her school. She is seen as a usually sweet, gentle and kind girl, but when angered, she throws away the sweet side and immediately begins to take action. Although she is normally considered the school's beauty queen/ top student, she also likes to go clubbing. She's on the poor side, living alone with her mom in a small apartment (her father died when she was two), and that gives her a sense of responsibility, and so she takes on various odd jobs, such as delivering newspapers or fishing through ponds. One day, she meets Lee Mong-Ryong, an irresponsible boy which she ends up getting in trouble with and being forced to marry. She eventually falls in love with him.

Lee Mong-ryong is a tough but very simple-minded and hot-tempered guy. Although he is the son of the police station chief, he always gets into trouble in school. With the help of Chun-hyang, he enrolls into a prestigious university, achieving both love and career success at the same time. However, his love toward Chun-hyang is put to test when he meets his first love, Chae-rin.

In the classic "Legend of Chun-hyang", Byeon Hak-do is a corrupt public official. But in this drama, he is the CEO of an entertainment company, who helps Chun-hyang whenever she gets into trouble, reminiscent of the "Daddy Long Legs" character.

Chae-rin was Mong-ryong's high-school senior. She is the first love of Mong-ryong and Chun-hyang's rival. As an opportunistic character, she knows that Mong-ryong likes her, but keeps ignoring him until Mong-ryong passes the difficult state bar exam. She is a sinister character, who interferes with the relationship between Mong-ryong and Chun-hyang, eventually making them break up with each other.

Dan-hee is Chun-hyang's best friend, and dreams of being a successful actress.

Mong-ryong's best friend in Namwon, and is in love with Dan-hee very much.

Chun Hyang's mom, she is a cabaret singer who loves her daughter, but hates Chun-hyang's nagging. She wants Mong-ryong to be her son-in-law.

Mong-ryong's dad, and the chief of Namwon police station. He believes that Chun-hyang can change his son from a simple-minded, irresponsible, hot-tempered, son, to a responsible, smart,and not a trouble-maker son. He approves of Chun-hyang and Mong-ryong's wedding, and takes care of Chun-hyang very well.

Mong-ryong's mother, and very protective of her son. Unlike her husband, she disapprove of Mong-ryong and Chun-hyang's marriage, and thinks She like Chae-rin better as her daughter-in-law. She often gives Chun-hyang a hard time in their house.

Four of the cast were featured at My Girl, with Ahn Suk Hwan and Choi Ran as the main stays and Jae Hee and Han Chae Young as cameo roles at the final episode.



Original Soundtrack

[edit] Track listing

  1. Intro - 신동우 (Shin Dong-oo)
  2. Haeng Bok Ha Gil Ba Rae 행복하길바래 - 임형주 (Im Hyung-joo)
  3. Jayoo Rowa II 자유로와 II (쾌걸춘향 ver) - 지니 (Jinny)
  4. Eung Geub Shil 응급실 - lzi
  5. Mi Ahn Hae Ya Ha Neun Guh Hi 미안해야 하는거니 - As One
  6. Sarang Hae Yo 사랑해요 - 김형섭 (Kim Hyung-sub)
  7. Queen - 박용석 (Park Yong-suk)
  8. Ee Mi Geu Daen 이미그댄 - lzi
  9. Bud - Bud
  10. Geu Sok Eh Suh 그속에서 - 신동우 (Shin Dong-oo)

Sarang Hae Yo was remade as Pehli Nazar Mein in the Hindi film Race.



wahh,seronok sangat bila aku teringat part-part yang best sangat dalam cerita ni.

aku harap korang pun akan seronok dan enjoy cerita ni sama macam aku.

Wednesday, November 26, 2008

Kemalangan yang melukakan jiwa






AHAD.....


Hari ini,aku rasa tak tenang sangat.Duduk sekejap tak kena.Apa yang pelik hari ini?

5.30 pm,

aku menerima sms daripada 'dia'.Taipan sms demi sms.Masa berlalu dengan pantas. Selepas membaca sms nye,aku mula rasa tak sedap hati,mungkin kah sampai sini sahaja hubungan
kami ?Aku cuba menghubunginya semula selepas pergaduhan 'besar' itu.

Namun,tiada balasan yang aku terima.Mungkin ini jalan takdirku.

10.00 pm

Berkecamuk hatiku sendiri memikirkan mungkinkah ini penghujungnya.Sudahlah,mungkin lebih baik aku tidur saja.Esok,pagi-pagi lagi aku harus bertolak balik ke Cyberjaya.

10.30 pm

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz


Isnin

6.30 am

Aku bertolak awal pagi.Moga cepat-cepat sampai ke sana.Di persimpangan jalan keluar dari Pandan Jaya,di depan mataku seorang lelaki jatuh dari motosikalnya.Tangannya penuh dengan darah.Aku teruskan perjalanan sebab ramai yang dah berhenti untuk tolong lelaki tadi.
Di hadapanku kini sebuah taxi yang rosak melanggar sebatang pokok.......


7.15 am

Aku memecut laju di lebuh raya Kl-Putrajaya.Speedometer ku.....140km---150km-----160km-----170km-------180km-------..........


7.20 am

Kereta ku berpusing-pusing seperti roda.Aku hilang kawalan.....Takde apa yang boleh aku lakukan.SHririririttttttttttttttttttt.BUmmmmmmmmmmmmm.........

dan ingatan ku mulai pudar............................................

Friday, November 21, 2008

Hypnosis






Seseorang pernah bertanya kepada aku,"Mal,nape ko ni suka jadi 'kawan menangis' je,bila member yang len tengah berseronok,ko tak nak join.Tapi bila diorang sedih,ko selalu tolong diorang"?Aku tersenyum bila dengar soalan tu sebab aku pelik sikit.Aku kawan yang suka rapat ngan seseorang bila dia dalam kesusasahan je,bila dia senang,aku akan jauh dari dia.Jadi,tu yang kategori pelik sikit tu.

Pernahkah kita terpikir,Kawan ketawa ,mudah dicari dan kawan menangis sangat sukar dicari.Lebih baik ada seorang je kawan menangis dari seribu kawan waktu kita senang je.Tapi lebih sukar nak cari kawan menangis sahaja kan?

Ramai dalam kalangan member-member sekolah aku dulu yang datang mengadu pelbagai hal tentang member2 yang lain.Cerita keburukan orang seolah-olah kau tu saja yang sempurna.Tapi yang kelakarnya,orang yang dikutuknye tu datang jumpa aku jugak dan mengadu benda yang sama.Jadi apa beza nya kau tu dengan orang lain?Tak rasa kah diri ko tu sehina-hina manusia?
Bila depan lain yang ko bicara?Bila kat belakang,kau lebih mengerti kan?

Hari ini aku melewati sebuah 'situasi' yang membuat aku sendiri berfikir setiap perlakuan dan tingkah laku kita dibayangi oleh keaadan berpura-pura.Aku memerhatikan keadaan sekeliling aku........

Ke mana pun aku pergi,
Walau apa pun yang aku buat,
baik atau buruk...
Mesti aku akan jumpa dengan manusia yang pandai mengambil kesempatan dengan orang lain.

Tapi semua tu lumrah manusia.Tuhan tu maha adil kan?

Satu saja nasihat aku......

Setiap apa yang berlaku pasti ada balasannya.Kalau tidak hari ini,esok.Kalau bukan esok,mungkin lusa....

Yang pasti pembalasan itu akan tiba......


Saturday, November 8, 2008

Diari Hari Ini







Hari ini aku bangun lewat sekali.......

Asalnya aku memang tak nak bangun ,tapi aku kena hantar parents aku pergi KLIA.Diorang honeymoon lagi kat Bandung.Hahaha,tinggal la aku keseorangan dekat Malaysia ni.(adik beradik aku semua kat luar Malaysia).

Masa di Airport aku berpeluang melihat tingkah laku orang ramai.Masing-masing dengan kerenah mereka sendiri.Tapi secara keseluruhannya yang aku lihat ialah sikap pentingkan diri manusia.

Semua orang hanya pentingkan diri mereka.Yang penting mereka dapat 'check in'.Nasib orang lain?sendiri mau ingat lah kan?

Aku bertolak dari KLIA menuju ke Kl sebab ada tugas yang kena buat.Singgah di Masjid KLIA kat Banting....Barulah aku tau yang KLIA ni ada Masjid yang sebesar dan seindah ni.LUAS.......
tapi takde orang.

Perjalanan dari KLIA ke KL sangat membosankan sebab aku pandu sorang-sorang.Aku berfikir bila la pulak lepas ni aku dapat pergi oversea?

Mungkin lepas aku jadi doktor nanti kot?

Di KL,aku singgah di rumah kejap sebelum bertolak ke Stesen LRT

Yang seronoknya kali ni aku guna Touch n Go.So takyah beli tiket susah yang panjang macam tren tu sendiri.

Selesai je urusan dekat Masjid Jamek,aku pun bertolak ke Low Yatt Plaza,(syurga barang elektronik).

Selepas jumpa barang yang aku nak ,aku pun bertolak balik.

Telatah anak muda kat sini menarik perhatian aku.Ada yang duduk kat tempat yang kotor(tepi tong sampah) buat dek je.....

Ada yang menari shuffle.....baru la aku perasan ramai jugak budak melayu kat KL ni yang syok sendiri.....Entah sapa la yang nak tengok diorang menari tu .Kalau malam takpe la jugak ni waktu Maghrib....Kesian kat mak bapak diorang.......

Tapi kemuncak dia ialah aku tengok pasangan berpeluk cium depan aku.Memang la rasa nak sepak je....Dah la ada sorang laki ni asyik duk menunggang awek dia je.

Mungkin benda ni dah biasa untuk remaja hari ini....Cuma aku terfikir , kalau sekarang kau(awek-awek kat MALAYSIA) benarkan lelaki-lelaki jongos ni menunggang kau.....


Apakah nilai maruah yang masih ada pada kau selepas ini ?


Renung-renungkanlah................

Friday, November 7, 2008

Congratulation President Obama








Congaratulation to Barrack Obama to be the first Black United States president.I pray so that you will do what you had promises before mainly to make sure the US army stop invading Iraq.

Hijab sang pencinta




Mungkin korang ni merupakan salah satu dari ribuaan peminat novel Melayu dekat negara Malaysia ni.Ada ramai penulis novel yang berbakat dalam penulisan untuk menarik hati pembaca-pembaca novel tempatan di sebabkan persaingan yang kuat dengan novel bahasa Inggeris yang ada sekarang.

Dan aku adalah pembaca novel bahasa Inggeris dan juga novel Melayu.Jadi kat sini aku nak mencadangkan kat korang untuk cuba baca novel penulisan hasil Ramlee Awang Murshid.


Antara novel-novel yang available ialah


  • ADAM
    TOMBIRUO
    TOMBIRUO TERAKHIR
    RANGGAU
    RAHSIA PERINDU
    MANDATORI
    SATU JANJI
    SEMANGAT HUTAN
    BAGAIKAN PUTERI
    CINTA SANG RATU
    UNGU KARMILA
Dan novel yang terbaru hasil karya beliau ialah Hijab Sang pencinta



So cubalah,dan aku janji korang akan puas hati......





Monday, November 3, 2008

tamatnya satu permulaan







Semua orang tidak mungkin akan dapat lari dari rasa sunyi.Setiap masa, jam berdetik membawa setiap memori kenangan indah yang berlalu.Setiap memoir kenangan indah yang lahir melalui tulisan pena atau taipan papan kekunci.

Sunyi................................Mengapa rasa ini wujud?Aku benci dengan rasa yang mengalir dalam benak pemikiran ku yang terkontang-kanting mencari makna setiap rasional perbuatan aku.

Hari ini sekali lagi aku di sini.Di hadapan papan keyboard ini,
Cuba untuk melahirkan rasa sunyi yang berlalu.....

Mungkin kah aku akan begini sehingga hari itu tiba.........


Pulangnya ke hadrat yang Esa......





Saturday, October 25, 2008

peperiksaan ini bukan teman tanpa persediaan






Exam datang lagi ,

Setelah beberapa minggu bertemankan komputer,game dan movie
kali in,takde siapa pun yang akan dapat membantu aku melainkan diri aku sendiri
Setiap masa aku cuba membetulkan diri sendiri.
Masih terngiang-ngiang kata-kata dari prof Hamdan,bakal Lecturer Pathalogy ku(insya-Allah)

"APABILA SYAITAN MASUK KEDALAM SETIAP URAT-URAT DARAH SERTA LALUAN NADI YANG MEMBAWA DARAH KE OTAK, DIA MAMPU MENYIMPANGKAN LALUAN DARAH ITU DARI ARAH YANG SEPATUTNYA.HAL INI AKAN MENYEBABKAN MANUSIA MEMBUAT KEPUTUSAN YANG SALAH"

Jadi,adakah aku akan membuat keputusan yang salah kali ini?(tak study)
Aku harap tidak......kerana aku akan berada di sini....malam ini....waktu ini

mengolah setiap inci nota serta ilmu yang dicurahkan pada sekeping kertas.

Kertas yang akan hancur suatu hari nanti dimamah usia.


Biarlah ilmu ku tidak hancur dimamah usia.......................

Ya Allah,bantulah aku menghadapi exam kali ini,
Mudahkanlah setiap urusan ku dalam menghadapi soalan-soalan tersebut
Amin,Ya Rabbal Alamin.


Doakan aku menghadapi peperiksaan kali ini..........................


Friday, October 24, 2008

Tempatku kini








Taman hati itu semakin berseri ,

Bunga nan satu kembang mewangi ,

Namun kehadirannnya seolah membunuh ,

Siapakah rumput untuk tumpang berlabuh.....?

Tatkala pohon berduri melingkar merapati ,

Matinya sang rumput tiada yang peduli ,

Namun lupkah kau wahai si kumbang......?

Taman yang tak berlalang adalah taman yang gersang ,

Tandus tatkala masa ditelan zaman hingga aku menjadi satu dengan mu






Saturday, October 11, 2008

Kawan....(part two)


setiap orang perlukan kawan,teman,gang
orang orang yang kita boleh berhubung
tapi apakah itu kawan?
gang warung kopi?member seperjuangan?member lepak-lepak
rakan-rakan sekolah,atau kawan-kawan yang bersama kita semasa kita kecil?
Tak de prejudis,takde perbezaan,takde pertandingan,Takde persaingan
sehingga suatu hari nanti,kita belajar untuk buka mata dan kita nampak dunia bukan sekadar
hitam dan putih......


takde hal,sekarang ni setakat nak buat kawan memang cepat,senang dan pantas,
tak payah keluar rumah,tak payah bangun kerusi,
tenung skrin komputer,
keletuk-keletak je keyboard,
boleh suka benda yang sama,tak suka pun takpe.
kenal,tak kenal belakang cerita,
risiko kita tanggung sendiri kerana persahabatan
adalah suatu pengembaraan yang
tidak boleh diduga............

Friday, October 10, 2008

Tempatku.................





Taman hati yang telah lama dibujurkan itu,
Jangan ada sesiapa yang cuba menyapunya.
Biarkan.........biarkan daun-daun kering itu
pasrah menanggung panas mentari dan debuan kelam,
mana tau ia bisa jadi baja,
untuk pohon-pohon kembang lain tegak subur;
kemudian,wajib pula tegar menunggu keputusan takdir.

Taman hati yang indah itu,
Tidak tercapai bak langit nan biru,
Kiranya bunga liar ini menumpang teduh,
Adakah ia akan dianggap penceroboh.....?
Jika kehadiranku tak disenangi,
biarlah ku layu terbiar menyepi,
Mungkin waktunya ku undur diri ,
Tempatku bukan di sini...............








Wednesday, October 8, 2008

Mask.....





Hari ini aku sekali lagi di sini.

Keseorangan.......................

Orang bertanya pada aku,"Kenapa aku selalu nampak ko sorang-sorang?"

Pada zahirnya,memang aku keseorangan,tapi bagi aku , kadang-kadang kita perlu bersendirian untuk mendapatkan ketenangan. Setiap orang mempunyai cara mereka sendiri,dan aku?

Aku memilih untuk berada di sini,pada masa ini,di tempat ini supaya aku dapat memikirkan sesuatu bagi menyelesaikan masalah aku.Sekurang-kurangnya aku berdepan dengan masalah aku sendiri.

Duduk di balkoni apartmen,memandang ke luar.Setiap titisan hujan dijadikan Allah dengan penuh keunikan.Aku berfikir ,setiap kejadian yang dijadikan tuhan mempunyai sebab dan akibat ia dijadikan.Kalau direnung-renungkan ,ye,memang takde sesuatu pun yang dijadikan tanpa sebab.Sebab tu lah semua orang ada buku amal kebajikan kita sendiri.Buat baik dibalas baik,dan buat jahat dibalas jahat.

Ingatlah,kehidupan itu mungkin,tapi kematian itu pasti

Sunday, September 28, 2008

Shopping----------





Today is the day, where my family and i went for shopping for hari raya.

Thus ,we went to the Kota raya, near Pudu raya.

I was so tired as i dont like to go shopping all this time.

I suppose to buy only a few things ,but otherwise i bought two pairs of shoes and a shirt.

Here is the several things that i bought.




Volume speaker





adidas posting









Converse style


p:s/

No offense to my latest post.To those their picture does not included in my blog.It is the matter of time and sources.I'l put yours when i had it.................

Friday, September 26, 2008

raya










Semoga lebaran kali ini membawa erti yang sangat bermakna dalam hidup aku dan mereka.......




my family











Yuna(my adik)

Sunway pyramid

Malam ni malam last kat Cyberia with my friend,

Esok semua orang dah balik.Kira kelas habis esok lah.So,aiman cadangkan kitorang berbuka dekat Sunway Pyramid.


Kelas habis pukul 5.30 petang.Tu untuk budak-budak 60 lah.Kelas aku dah habis pukul 12.30 lagi.


Pukul 5.30 kitorang bertolak.Aku gerak dengan Lokman dan Mahfuz.

Jalan agak jammed dan semua orang driving agak sengal.Tak tau kenapa tapi memang hari yang pelik.

Sampai je kat sana kitorang terus gerak ke Hartz Chicken Buffet.Setiap sorang kena bayar Rm 23.Agak berbaloi la untuk unlimited ayam kan?

Sementara tunggu waktu berbuka kitaorang seperate dulu pergi merata-rata.

Aku lepak dekat MPH.Sedar-sedar dah berbuka.Sampai je kat situ orang dah ramai gile2 dah

So aku ambik kan segala ayam yang wujud kat situ dan 15 minit pastu diorang pun sampai

Kitorang belasah ayam cukup2 smpai puas.Tak pernah seumur hidup aku makan ayam sampai tak ingat dunia.

Pukul 10 kitorang gerak balik.aku drive
puas2............................

That is one of the memory we had before going home.To all my friend,have a nice and safe jouney to your hometown.

and remember dont drink and drive.....

Monday, September 22, 2008

Babbysitter =)




Inilah pengalaman sebenar aku dalam seumur hidup aku jaga seorang kanak-kanak yang ayah dia tak tau lah pergi ke mana.....Sikap dalam tindakan amat penting supaya kejadian macam ni tak akan berlaku lagi.Kepada ayah-ayah kat luar sana,tolong la jaga anak anda baik-baik kerana anak ialah anugerah tuhan yang tiada terhingga.




22 hb September 2008,


Hari ini,aku decide nak berbuka puasa kat Masjid Putrajaya.

Kali ni Aiman je yang nak ikut sebab icad tak boleh makan nasi lagi(cabut gigi),Lokman(nak bersendiri),Kimi(berbuka kat tepi.......)dan Mahfuz(mana lagi dia nak pergi )

Kitorang sampai awal jugak lah.Aiman nak baca Al-Quran dulu jadi aku pun duduk sorang-sorang kat kawasan More.

Allahuakbar Allahuakbar........azan berkumandang menandakan dah masuk waktu Maghrib.

Aku dengan semua jemaah lain pun jamah la Kuih gelang dengan kurma dulu.Lepas tu kitorang pun solat berjemaah beramai-ramai.

Lepas solat,dengan pantasnya aku masuk line untuk ambik nasi dan lauk.Hari ni makan nye best jugaklah,

(i ) udang masak lemak
(ii) Tempeh masak pedas
(iii) ulam-ulam
(iv) pisang

Nak dijadikan cerita ,masa aku ambik makanan tu,ada seorang budak kecik beratur belakang aku(dalam umur 4 tahun).Masalahnya dia kecik sangat dan tak boleh ambik makanan kat atas tray yang tinggi tu.Aku kesian tengok budak tu,dah la comel takde orang nak tolong.So,aku tolonglah ambikkan ikan untuk dia.

Lepas je dapat ikan,budak tu tiba-tiba je pergi.Lauk yang lain dia tak ambik lagi pun.Aku pun buat tak tau je lah,ingatkan dia tunggu ayah dia.

Aku duduk dekat hujung menghadap tasik.(nak tengok pemandangan).Aku tak sedap hati,teringat kat budak tadi.Dah makan ker dia?Takpe lah ,aku pun bangun pergi cari dia.Jumpa je aku pun duduk sebelah dia.

Dia tengok je aku.Aku pun teruskan makan dengan harapan ayah dia datang la tolong anak dia ni.Dekat tinggal separuh nasi aku,budak tu tak makan lagi.Aku pun tanya "adik tak makan ker"
Dia tunjuk arah nasi dia.Baru la aku paham dia nak lauk -lauk yang lain tapi takut nak ambik .(orang besar-besar,aku pun takut).

"Takpe,adik tunggu jap,abang ambikkan nasi".Aku pun ambikkan lauk-lauk yang lain untuk dia.Dah bagi kat budak tu,baru lah lega hati aku.

Dah selesai?????

Masalah baru je nak mula.................

Dia makan sikit jer.Aku tertanya-tanya kenapa dia tak nak makan lagi ni.
Rupa-rupanya dia tak reti bukak kulit udang tu.Kesian betul budak ni,aku pun tolong kupaskan kulit udang untuk dia.


Dah habis kupaskan kulit udang.Dia mula makan sikit lagi.Tiba-tiba dia stop balik makan.Aku tanya lagi,"Kenapa adik tak makan?"

"Adas................"'Apa dia?"

Adassssss..............


Haaaa??????

apa dia cakap ni?tak paham................

"tandas....................."

ohhhhhhhhhhhhhh!!!!nak pergi tandas rupanya.


Em,takpelah
Jom ikut abang pergi tandas.Dia pun ikut je lah aku pergi tandas.Semua tau kan ,tandas kat masjid putrajaya tu jauh....Kena turun tingkat bawah


Aku bawak dia pergi tandas.Dia nak tanggalkan seluar dia.Tak boleh pulak.......(biasala seluar baju melayu kan ada butang!!!!!!)


Aku tanggalkan butang dia.Pegangkan seluar dia masa dia kat dalam tandas.Lepas 15 minit,baru la dia panggil aku.Aku masuk kat dalam."Ni dah basuh ker ni"?

Dia geleng kepala.Em,cantiklah.Aku dah la takde adik.Mana penah jaga budak kecik.Takpelah.Tolong lah basuhkan.......

Lepas selesai semua,aku bawak budak tu naik atas balik suruh dia sambung makan.Aku pesan kat dia,lain kali kalau nak ambik makanan ,beratur lah dekat line kanak-kanak(tak tau la dia paham ke tak)

Sebelum balik,aku sempat pesan kat dia suruh cari ayah dia....balik dan akupun berlalu pergi......



Wednesday, September 17, 2008

Masa yang berlalu

Setiap hari , setiap jam, setiap minit, setiap saat......................

Masa berlalu meninggalkan kita, tak pernah menoleh ke belakang,

Aku selalu termenung,walaupun perbuatan tu agak membuang masa,

Kadang-kadang ,bila aku ada masalah ,aku akan berkampung kat Cyberpark

Mungkin tempat tu boleh buat aku rasa tenang kot,

dengan kicauan burung,angin yang bertiup,tasik,matahari terbenam.... semuanya indah buat aku.

Setiap orang tak mungkin lari dari rasa kesunyian,entah kenapa kadang-kadang aku rasa diri ni

kosong....

Aku bukan takde keluarga yang bahagia,kawan-kawan yang sering menggembirakan aku,teman

seperjuangan,lecturers yang tak pernah rasa bosan mengajar aku yang agak slow.......(malas)





Diri aku memang macam ni,aku akan mudah 'down' bila seorang je kawan yang aku hargai tak

menghargai aku.Pelik kan?Tapi itulah aku.Bila seseorang je buat aku terasa hati,aku susah nak

terima hakikat yang aku ni mungkin tak disukai.Pengalaman mengajar aku yang bukan semua

akan suka tindakan yang kita buat kerana manusia dicipta dengan pelbagai karenah dan

perasaan.



Aku teringat semula masa aku kat sekolah dulu,

Ada seorang ni seorang kawan aku yang aku baik sangat dengan dia....Setiap hari aku bila aku

jumpa dia ,aku akan tanya keadaan dia dan selalunya aku akan bagi dia oleh-oleh.

Tapi dia macam robot,jumpa aku mungkin sebab terpaksa,aku tak kisah sebab aku fikir dia

kawan aku,mungkin dia tak selesa dengan aku.Aku menunggu hari demi hari bila dia akan

benar-benar ikhlas untuk jadi kawan aku.Tapi ,dah takdir hari tu tak tiba. Hari berlalu

dengan dia tak jumpa aku pun masa hari last aku kat sekolah.Tapi

hakikatnya,semua kawan aku yang ada kat sekolah dulu cari aku balik selepas aku keluar dari

sekolah.Kawan perempuan?Sekolah aku semua nya budak lelaki,jadi aku memang takde kawan

perempuan sangat.Aku ada 'low self confidence'.and aku takut nak cakap dengan perempuan

disebabkan masalah jerawat kat muka aku.Aku ni dah la hitam,banyak jerawat.Jadi sapa yang

nak kawan dengan aku?




Mungkin juga situasi itu akan berlaku hari ini,

Kepada temanku yang benar-benar rasa aku ikhlas dalam persahabatan,

Mungkin hari ini kau tidak akan sedar pengorbanan yang aku lakukan,

Tapi aku pasti suatu hari nanti,kau akan mengenang semula setiap himpitan pengalaman dan

keadaan......aku tau hari itu akan tiba

Mungkin 'bila aku sudah tiada'



-L-

To my real friend (including you)















There,s a time,

When a sky turns dreary,

The eyes of heaven is nowhere,

The drop of tears from heaven could be heard

clearly,strongly............




At that moment,

everything seems meaningless,

frustrating,

wounded,

lonely,

sad
and all the world turns to dark....nothing




But having you by my side,

will make it different ,

you can turn all darkness to light,

all darkness to light

and all hatred to love,




with just a smile ,

that comes from your heart ,

and carved on your beauty face ,




and that is the time when i

once again,

be cured.......................

KAWAN
















Setiap orang perlukan kawan,geng,klik
Tapi apakah itu kawan?
Dalam hidup ni kita perlukan kawan
ada member warung kopi,member lepak-lepak
zaman sekarang ni memang senang nak cari kawan
keletuk keletak dengan keyboard je dah boleh dapat kawan


Aku rasa dalam hidup ni setiap orang akan diuji dengan pelbagai ujian

Contohnye dalam nak buat kawan..
mungkin setengah orang suka pandang serong kat aku sedangkan niat seseorang tu hanya nak berkawan.Mungkin juga seseorang tu anggap aku tu lebih daripada kawan padahal aku hanya nak berkawan.


Coretan hidup

memang senang semua orang nak tulis mengenai hidup,diri
tapi tak mudah nak luahkan semua yang ada kat hati.


Kadang -kadang aku rasa sedih jugak bila kita buat baik dengan orang tapi orang tu balas dengan nak tak nak je.

Tak kisah la,aku rasa aku ni jenis yang bila dah tawar hati memang agak susah nak berubah rasa tu.Jadi kepada mereka yang rasa aku ni kawan yang tak berguna untuk diorang aku boleh pergi dari hidup korang.

Tapi bila sekali aku dah melangkah pergi,jangan harap aku akan pulang kembali.

17 september 2008

Friday, September 5, 2008

Myth or Reality?


Jam dah pukul 7.00 petang.Dalam 20 minit lagi waktu berbuka nak masuk.Aku tengah tengok tv.Tiba-tiba ade orang ketuk pintu.Em,mekanik yang baiki kereta aku!!!

Yelah,esok aku dah nak balik.Balik ke tempat pengajian aku.So,kereta kena service la dulu.

Mekanik tu suruh aku hantar dia balik kat workshop.Aku pun ikut je.Aku test kereta tu.Bila aku tekan minyak dia aku dapat rasa ada yang tak kena.so aku suruh la dia pegang dulu kereta tu.Yang best nye ,dia kata tak pe .Kite kasi try dulu kereta ni.

Dia bawak kereta tu masuk 8 km ke dalam hutan Jalong.Aku cakap hantar aku balik dulu sebab aku nak berbuka pose.Dia tak pose takpelah kan? Em,dia cakap tak pe .


Sampai je kat dalam hutan tu ,tiba-tiba kereta tak boleh gerak.Dia tekan minyak tapi kereta tak nak gerak.Memang macam cerita hantu sebab kiri kanan ada ladang getah je.Lampu takde dan takde orang langsung.Nak jadikan cerita best lagi,line telefon pun takde.So hanset tak boleh guna langsung.

Hati aku dah menyumpah dah.Aku men gear kereta tu.Doa biar la dia boleh jalan ke tempat ada line telefon.Tiba-tiba dengan kuasa ALLAH kereta tu berjalan la jugak lebih kurang dua kilometer sebelum rosak balik.

Tempat baru ni takde orang ngan lampu,tapi ada line telefon.Mekanik tu pun telefon la anak dia ,Ada la dekat setengah jam tunggu anak dia datang.Menyakitkan hati je tunggu.Dah la hujan lebat,gelap,lapar pulak tu.Memang macam cerita dongeng kan.


Nasib baik la anak dia datang jugak.So,aku diselamatkan dari tempat tu.Dalam pukul 8 aku pun berbuka pose la.Nasib bek selamat kan.Harap-harap la kejadian tu tak jadi kat korang.Lepas ni kalau ada orang suh hantar macam tu.Cakap Sori sikit,saya pose.




Wednesday, September 3, 2008

Ramadhan tiba lagi

Em,ramadhan tibe lagi tahun ni,tahun lepas aku dapat pose penuh.So gud lark la untuk tahun ni
semoga berjaya pose penuh.


Tahun ni cantik sikit tarikh pose dia 1hb 9 2008.Tarikh dia memang cantik la sebab satu hari selepas kemerdekaan kena pose kan?Tapi bagus jugak sebab pose awal dapat la raya awal.Macam-macam masalah yang bermain dalam kepala ni.

Nak face second sem selepas result first sem yang cukup-cukup makan je.Cuak jugak ni tapi camner pun saat-saat kesedihan tu mesti kena face nye.So kena la wat betul-betul untuk semester kedua ini.


Ok,back to the main business,memandu lebih kurang tiga jam dalam bulan pose memang leh wat aku pengsan.So ,sahur pagi tu memang la kena banyak-banyak .

Yang penting berat aku dah turun 5 kg sebelum bulan pose lagi.Harap-harap turun lagi banyak la pasni.

APA-APA pun selamat menyambut bulan ramadhan dengan hati yang terbuka.


p:s/ Syaitan kena ikat.........JIn kena jugak kot....................

Friday, August 22, 2008

Bertemu Tun Dr Mahathir

Salam,

Petang kelmarin merupakan antara perkara yang maybe jadi sekali je kot dalam hidup aku.

Petang tu aku decide nak pergi jogging dengan Riaz and Soon.So kitorang naik my car,untuk pegi Cyberpark.Sampai je kat sana,cam biasa la warming up and then start jogging.

First round aku sekali ngan Riaz .Kitorang lepas satu group orang tua ni dekat sana.Bila dah lari second round aku dah tinggal Riaz kat belakang.Tapi memang kaco la bila sampai kat jambatan ,group td block jalan aku.So pas habis dua round kitorang pun stop sebab dah tak larat.


Bila dah ambik udara,kitorang pun pusing balik arah berlawanan,Punya la ,ambo terkejut sebab rupanya group orang tua tadi ialah Tun Dr Mahathir yang selalu terbayang je dalam muka aku,Em ape lagi aku pun kelam kabut la salam dengan beliau.

Dia memang dah nampak makin tua,And memang masa nya dia duk rumtraah dan berehat.Soon dapat tau kemudian tapi dah terlambat sebab Tun pun dah balik masa tu.

Walaupun tak dapat ambik gambar beliau petang tu,tapi sekurang-kurangnya aku dapat salam dengan dia,.Tapi tak kisah la janji merasa.


Apa-apapun hidup harus diteruskan agar kejayaan dapat dicapai walaupun melalui pelbagai cara.


Regards,

Thursday, August 21, 2008

Night at the college

Ni pengalaman pertama tak tido malam selepas aku darjah 4.

semua ni pasal nak hantar projek it hari khamis jugak kan,memang la penat.Aku mula wat kerja puku 4 petang lepas habis kelas.Untuk pengetahuan korang assignment it ialah kena create website dan daftar dalam internet.Jadi boleh bayang la rasa mengantuk macam mane yang ade dalam jiwa aku.

Buat punya buat sedar-sedar jam dah pukul 7.So aku decide untuk pergi makan dulu.Untuk pengetahuan korang aku kena guna program Micromedia Dreamweaver ,Micromedia flash dengan Adobe Photoshop untuk create web site ni.

Lepas makan kat kedai Oshin aku balik mandi and solat.Ntah kenapa aku rasa seronok plak buat benda ni.Rasa macam hari raya pulak.Malamnye aku datang balik kampus untuk buat keje ni dengan Riaz.

Jam berdetik macam cepat je,sekejapje dah pukul 2.Orang ramai lagi kat kampus,Penuh je dengan kereta,aku pun macam blank je kan sebab PBL tu sejuk sangat.Tak tau la apa masalahnye,program ni pulak mcam tak boleh habis je.

pukul 3 .aku dah tak tahan penat,so rilek jap pegi makan kat Hassan Bistro .Pastu sambung balik.

Lepas buat benda ni  berulang kali sampai la kemucak dia pukul 5.aku upload kan semua gambar dan program dalam website webhost.


Dan yang terbaik sekali aku balik rumah pukul 7 pagi lepas solat subuh.Balik siap dah pukul 7.50 .Kelas pulak start pukul 8.Memang cantik skit.So pandai2 la kan.


Apa2 pun aku enjoy dengan life as a student kat sni


Doakan aku key,untuk examination esok.


Wsalam

Friday, August 15, 2008

Final Examination for the first term

hahaha,first time cter pasal prob

so camner?aku kena ready untuk exam pas beberapa lama berehat
cuak memang cuak tapi kena pandai-pandai la nak hidup kan

test akan start isnin ni dengan chemistry dulu ,pastu kena cover chapter 7 and 8 siap2 sebab chapter ni panjang sikit,Pasal chapter len pandai2 la kan

Hari ni je aku bangun pukul 3.50 pagi n terus mandi dan solat isyak sebab tertido awl sngat semalam.Pas solat duduk lah aku ntuk stdy di meja berkarat tu,dengan macam2 bunyi la dengar,orang mabuk la .pompuan nangis la
tu belum masuk orang ketuk pintu n macam2 lagi la

ape lagi aku,wat tak tau je,sambung stdy,memang best stdy pagi2 buta ni.Lepas mendapatkan ilham sekejap(tido la tu) tersengguk2 beberapa minit,aku pun solat subuh dulu and continue balik stdy,.So tengoklah camner aku dapat cover tak chapter tu nanti.

so kepada orang yang baca blog aku ni,mintak dapat lah memberikan doa supaya aku dapat skor nanti.

CHAYOK2.wsalam

fakta-fakta menarik 2

1. Aristotle ialah ahli falsafah Yunani yang pernah menjadai guru kepada penakluk Agung, Iskandar Zulkarnaim.
2. Cahaya dapat mengelilingi bumi sebanyak tujuh kali dalam sesaat.
3. Sungai "Hwang Ho" dikenali sebagai "Nestapa China" kerana sungai itu sering membawa bencana banjir ke lembangannya
4. Permainan snooker berasal dari negara India.
5. Negara Perancis telah menghadiahkan patung kebebasan " Statue Of Liberty " kepada Amerika Syarikat sebagai tanda
persahabatan dan kebebasan pada tahun 1884.
6. Floran adalah nama garam galian yang dapat menghalang kerosakan gigi.
7. William Harvey ialah seorang ahli Fizik yang menjumpai sistem pengedaran dadah di dalam badan manusia.
8. Korea Utara dan Korea Selatan telah berperang pada 25 Jun 1950.
9. Sungai Euphrates ialah sebatang sungai yang mengalir melalui Turki, Syria, dan Iraq sebelum masuk ke Telukan Parsi.
10. John Logie Baird telah mencipta Televisyen pada tahun 1876.
11. Sandwich Island ialah nama lama bagi Pulau Hawaii.
12. Pengasas parti Neo Nazi Jerman ialah Adolf Hitler.
13. Raja Thai yang memerintah sekarang ialah dari keturunan Dinasti Chakri.
14. Lanca atau beca merupakan satu jenis alat pengangkutan yang sangat terkenal di Asia Tenggara dan Asia Timur dan dicipta oleh seorang rakyat Jepun yang berketurunan Samurai.
15. Switzerland digelar "Padang Temasya Eropah."

Sunday, August 3, 2008

Pesta Ratu kidul(full version)

PESTA RATU KIDUL

Nada dering berlatarkan lagu S.O.S. membelah kedinginan pagi.Dia mencapai telefon

bimbitnya,ada sms “Shahrir emak dengar gunung Merapi dah nak meletup keluarga di

di sini risau”Dibalasnya sms emaknya mengikut cara orang tua supaya mudah faham

“Semuanya biasa sahaja di sini emak jangan risau sampaikan salam saya pada abah dan

keluarga.”Jam di tangannya menunjukkan 5.30 pagi 27 Mei .Bisik hatinya,solat dulu

kemudian tidor balik kuliah hanya bermula pada pukul 8.00 pagi.Sekarang dia tidak perlu

lagi bergegas ke kampus kerana emak baru sahaja membeli motorsikal berkuasa tinggi

Suzuki Thunder.Dua minggu lepas emak dan ayah datang ke Yogyakarta untuk

menguruskan pembeliannya, tersenyum dia mendengar leteran ayahnya “Pakai motor

macam Honda 90 sudah,jimat dan murah”.Malamnya dia mengatur makan malam

bersama rakan sekuliahnya dari Fakulti Kedoktoran Pergigian,UGM,Aida,Mona dan

Aishah.Mereka ganti keluarga di kota Jawa ini bersama mengejar impian dan menempuh

pancaroba beribu batu berjauhan dengan keluarga di Malaysia.Ungkapan Aida “Pak Cik

di sini Honda 90 di panggil Supra X, dipandu oleh cewek sahaja pria pandu Thunder”

Lantas ayah mengubah pendiriannya.

Selesai solat dia terus melunjurkan badan,keletihan berpesta semalaman masih terasa.

Sebaik sahaja kertas anatomi selesai,Diana gadis kacukan Belanda dari Bandung berdiri

“Malam ini kita pariwisata di Padang Teritis,gue titip speda motor mas Sharir asyik-asyik

bawa gue ke Maliboro sahaja”Dia tersentak,Diana menjeling manja “Malam ini gue

Ratu Kidul mas Shahrir raja hati gue”Andre rakan karibnya dari Solo yang juga presiden

persatuan mencelah “Bisa Shahrir tanpa mas dan Diana semua ngak jadi”Dia akur dengan

rencana rakan-rakan sekuliah.Tepat pukul tujuh malam Diana muncul di hadapan asrama

dengan Honda Jazz merah yang di pandunya setiap hari ke kuliah di letakkanya

bersententangan dengan pintu bilik.Dia terus bersuara “Mantap dong manis sungguh

kamu malam ini”Diana tersipu-sipu mendengar pujian dari jejaka pilihannya.

Ditenungnya anak gadis yang menjadi idaman pria di UGM, anak pak lurah dari

Bandung.Penampilannya malam itu amat menarik.Jaket putih dari kain benang bulu

biri-biri berlengan panjang menutupi blaus bintik hitam putih tanpa lengan.Kelansingan

nya terselah dengan mini skirt hitam pekat.Teruja dirinya di senangi dia tersenyum

memerhatikan gelagat kekasihnya yang berbaju T hitam berjenama Air Asia dipadankan

dengan seluar Levis hitam serta jaket kulit hitam dia membalas usikan kekasihnya “Wah

macho!glam!cowok gue ayuh kita mampir di dataran semua menunggu di sana

Dari dataran UGM mereka berkonvoi sebanyak tiga puluh buah motosikal menuju

Padang Teritis lebih kurang lima puluh kilometer ke arah pantai.Mereka berhenti seketika

di Bantul yang terletak sepuluh kilometer dari pantai untuk membeli minuman dan

makanan.Sebaik sahaja tiba mereka terus membuat unggun api dan memasang alat

karaoke di kawasan berpagar seluas dua hektar.Kawasan pantai dan sekitarnya

penuh sesak dengan manusia dan bas pelancongan.

Tiba-tiba Andre mencapai mikrofon dan menyampaikan pesanannya “Malam ini kita

akan berpesta tetapi Bapak Amin suruh sampaikan amanat ini, malam ini Selasa lima

belas Kliwon anak-anak berpestalah tetapi jaga nama UGM, tanpa alakohol,tanpa

narkoba dan jauhi maksiat,Bapak Amin berbesar hati memberi kebenaran menggunakan

tanah miliknya walaupun ada turis yang mahu memajaknya”Mendengar nama Pak Amin

pensyarah mereka yang hampir jadi presiden semuanya akur.

Tanpa membuang mereka mula berkaraoke dan berdansa.Dia turut melepaskan giannya

berduet dengnan Diana menyanyikan Takkan Melupakan Mu dari kumpulan Radja.

Di rangkap terakhir dia menarik Diana ke suatu sudut dan terus meluahkan persoalan

yang terpendam di hatinya “Apa istimewanya Selasa lima belas Kliwon”Diana tertawa

“Oh!gue amat risau tengok mas muram sahaja,ayuh gue paparkan apa yang spesialnya”

Diana meruntun tangannnya mengarah ke bukit berhampiran yang penuh dengan manusia

berkarnival diiringi dengan muzik dangdut.Lelaki dan wanita,tua dan muda terkinjal-

kinjal ghairah meliut merngsang.Puncak bukit menjadi pentas orgi yang belum pernah

disaksikannya sebelum ini.Bau arak dan asap narkotik menusuk hidungnnya.Diana

dapat merasakan kekasihnya sedang berperang perasaan tetapi dia bertekad untuk terus

mengujinya.Dia ingin tahu sejauh mana kuatnya iman pemuda Islam ini walaupun

dia Katholik tetapi melalui pancasila dia mengenali Islam.Akhirnya mereka sampai

behampiran dangau rembia berukuran sepuloh kaki yang dibina di keliling bukit.Dalam

kelam malam berbayang dangau bergerak serentak dengan dengusan dan terhidu bau

hanyir memualkan.Nafasnya mula sesak dia disentak oleh sapaan Diana “Malam ini

mengikut kalendar Jawa lima belas Kliwon dan pesta yang mas saksikan ialah Pesta

Ratu Kidul pengunjung yang mengirim nadar atau kaul dengan bertukar pasangan”

Dia ingin tahu lebih mendalam “Bila bermulanya tradisi sejumud ini”Diana terus

bercerita “Ratu Kidul ialah seorang puteri kerajaan Islam mempunyai Keraton

Kesepohan,Kanoman dan Kecribonan,oleh kerana terlalu sayangkan puterinya ayahanda

nya telah memberikan satu daerah dari Parang Teritis melewati Bantul hingga ke Klaten

berkahwin dengan putera Pakuan Penjajaran”Dia mengisyaratkan Diana suapaya jangan

berhenti “Setelah berkerajaan sendiri Ratu Kidul dan suaminya engkar dengan ajaran

Islam dan suatu malam sedang mereka berpesta di keraton Padang Teritis ombak besar

dan ribut dan gempa bumi menghancurkan kerajaan mereka Ratu Kidul di bawa ombak

ke laut Selatan dan akan muncul setahun sekali di malam Selasa lima belas Kliwon

menurut kepercayaan ketika itu nadar dan kaul akan otomatis di terima dengan syarat

bertukar pasangan”

Lamunannya direntap oleh gegaran dan jeritan dan laungan yang menyayat hati.Dia

meluru ke tingkap dan badannya menjadi longlai melihat bagunan bersebelahan runtuh

menyembah bumi.Kudin pelajar perubatan dari Trengganu mengetuk pintu pelajar

pelajar Malaysia dan menjerit “Keluar-keluar gempa bumi”Dia mencapai kunci

motorsikal dan meluru ke bawah sepantas kilat Kudin melompat dan tanpa

di pelawa membonceng di belakang.Arahan telah di keluarkan oleh kedutaan

Malaysia semua penuntut di kehendaki berkumpul di rumah Malaysia di UGM

jika Gunung Merapi meletup,dia memecut laju dengan harapan cepat sampai.

Lamunannya dikejutkan dengan jentikan Aida “Shahrir kamu mengigau kita dah sampai

Ke KL” Baru dia sedar dia berada di atas pesawat TUDM dalam missi evakuasi dan

menyelemat pelajar-palajar Malaysia yang terlibat dengan gempa bumi di

Yogyakarta semalam.Wajah lega terbayang di kesemua mereka yang berada didalam

pesawat apabila mendarat di lapangan terbang Subang.Dia mengenggam erat tanganya

“Syukur aku di lahirkan dan Islam di Malaysia bukan di negara lain”Emaknya terus

memeluknya kedengaran ucapan syukur alhamdullilah bertali arus dari mulutnya dan

ayah memegang tasbih dengan wajah seriusnya.

Saturday, August 2, 2008

Picagari


MusicPlaylistRingtones

Fakta-fakta menarik (slot 1)

1. Bahasa yang paling luas dugunakan di dunia ialah Bahasa Mandarin.
2. Manusia dewasa mempunyai 207 batang tulang.
3. Gas yang paling ringan di bumi ialah gas Hidrogen.
4. Cermin mata dicipta pada tahun 1310 oleh seorang rakyat Itali yang bernama Salvinius
Armadus.
5. Gunung berapi hidup yang tertinggi di dunia ialah Gunung Cotopaxi.
6. Air Terjun yang tertinggi di dunia ialah Air Terjun Angel.
7. Pengasas pasukan polis yang pertama di dunia ialah Sir Robert Peel.
8. Siput babi termasuk dalam kumpulan 'moluska'.
9. John Fitzgerald Kennedy ialah Presiden Amerika Syarikat yang dibunuh oleh Lee Harvey
Oswald.
10. Sebahagian besar matahari terdiri daripada gas hidrogen.
11. Pokok bunga madat atau popi yang digunakan untuk menghasilkan candu, morfin dan heroin dikenali juga sebagai Papaver Somniferum.
12. Selat yang terpanjang di dunia ialah Selat Melaka dan Selat yang paling lebar di dunia ialah Selat Mozambique.
13. Bangunan Taj Mahal di Agra, India dibina oleh Maharaja Mogul iaitu Shah Jehan untuk isteri kesayangannya dan siap pada tahun 1648.
14. Warna bintang yang paling sejuk sekali ialah Merah
15. Landasan Keretapi bawah tanah yang pertama dibina di dunia ialah Landasan Metropolitan, London.

Friday, July 25, 2008

Ayat Khat timbul dari minuman Nescafe

Sering kita lihat dalam internet gambar -gambar tulisan Allah tertulis di badan haiwan,pokok,buah-buahan dan sebagainya.Namun saya sendiri bersyukur kerana pernah melihat sendiri pengalaman tulisan Allah terukir dari cawan yang diminum ayah saya di Malaysian Wok KLIA,

Peristiwa ini berlaku pada tahun tahun 2004 ketika saya berusia 14 tahun .
Pagi itu kami sekeluarga(kecuali abang saya) bertolak ke KLIA untuk menghantar kakak saya ke Australia kerana dia akan menghadiri program Summer Camp di sana.Selepas kakak masuk ke dalam Departing side.Kami berehat sebentar di Malaysian Wok untuk bersarapan pagi.

saya memesan Mihun dan air limau ais ,mak saya memesan laksa tanpa minuman dan dia memesan air nescafe untuk ayah saya dengan tujuan berkongsi air tersebut.Selepas beberapa lama air yang dipesan pun sampai.Semua orang menikmati sarapan masing-masing sehingga ayah saya berhenti minum dan bertanya kepada ibu saya mengenai cawan nye

'Maknya ,cawan ni memang ada tulisan berukir ker'?

mak saya pun rasa hairan lalu bertanya kepada waiter di kedai tersebut

'Eh,cawan kami memang bersih cik .Mana ade ukiran langsung'!

Ayah saya lantas mengeluarkan wang Rm 50 untuk membeli cawan tersebut namun kata manager di kedai tersebut'Kedai kami jual air cik,bukan jual cawan,'cik ambik je la cawan tadi.'


Cawan tersebut dibawa pulang dan diproses supaya tulisan tersebut tak hilang

Inilah antara kejadian ajaib menunjukkan kekuasaaan Allah.

Di bawah saya lampirkan beberapa gambar yang sempat saya ambil.

Wallahualam



















































































































Pictures





Pesta Ratu Kidul

PESTA RATU KIDUL

Ring,ring,ringkocakan jam yang beruntaian membelah kedinginan pagi.Dia bingkas

bangun mengagahi tidak melayani ulitan mimpi.Dia mecapai telefon bimbit teman setia

di rantauan.Ada smsShahrir emak ini,kata gunung Merapi dah nak meletup,emak risau

Dia ketawa melihat cara sms emaknya berbeza dengan cara adik-adiknya yang ringkas.

Kena ikut cara orang tua supaya mereka mudah faham,”Semunya biasa sahaja di sini

emak jangan risau salam pada abah dan keluarga”.Jam di tangannya menunjukkan 5.30

pagi 27 Mei 2006.Bisik hatinya solat subuh dulu,kemudian tidor balik kuliah hanya akan

bermula pada pukul 8.00 pagi.Sekarang dia tidak perlu lagi bergegas ke kampus kerana

emak baru sahaja membelikan motor speda berjenama Suzuki Thunder.Dia tersenyum

teringatkan bagaimana susahnya untuk mendapatkan motor speda 150 c.c. itu

Masih terngiang-ngiang di telinganya leteran ayahnya,”Boleh pakai motosikal tapi saperti

Honda C90 di Malaysia sahaja untuk ulang-alik dari asrama ke kampus”Dia tahu ayahnya

ini tegas tapi boleh dicairkan,”Di sini bukan asrama abah tapi di panggil kos,

saya pergi kuliah dulu malam nanti abah dan emak bawa saya dan kawan-kawan sekuliah

daripada Malaysia keluar makan”Dua minggu lepas emak dan ayah datang ke

Yogyakarta untuk urusan pembelian motor speda yang diidamkan .Setelah dua tahun di

rantauan terasa peritnya berulang-alik dari kosnya di Pogugbaru Kaliurang ke Fakulti

Kedoktoran Pergigian Universitas Gadjah Mada.Hati kecilnya berterima kasih kepada

rakan sekuliahnya Aida,Mona dan Aishah yang bersetuju menyokongnya bahawa Supra

90c.c. di Indonesia hanya di pakai oleh cewek Thunder untuk cowok,ungkapan mereka

di waktu makan malam yang di aturkannya itu berjaya merubah pendirian ayah.Mereka

ganti keluarga di kota Yogyakarta ini sama-sama mengejar impian dan menempuh

pancaroba di kota Jawa ini beribu batu dari tanah air.

Selesai solat subuh dia terus melunjurkan badannya.Letihnya masih terasa semalam

budak KAGI,singkatan kedoktoran gigi,berpesta selepas habis ujian semester dua.

Selesai sahaja kertas anatomi pantas Diana berdiri”Malam ini kita pariswisata di Padang

Teritis,aku mahu mas Shahrir cuba motor spedanya jarak jauh asyik-asyik bawa aku

ke Maliboro saja”Dia tersentak mendengar bicara Diana anak gadis Bandung mirip

penyanyi Rossa itu lantas dia menjawabBoleh saya tumpang Diana sahaja kerana saya

tak biasa bawa motor keluar Yogyakarta”Diana saperti biasa menjeling manja kearahnya

Jangan begitu Mas aku ngak mahu bawa mobilku,malam ini aku Ratu Kidul Mas

Shahrir Rajaku aku titip motor speda Mas sahaja”Andre rakan karibnya dari

Solo mencelahBisa Mas tanpa Mas dan Diana semua ngak jadi”Malam itu semua

budak KAGI berarak ke Padang Teritis,tiga puluh speda motor dan sepuluh mobil.

Semuanya tenang menhirup angin malam yang romantis.Tiba-tiba Diana berteriak

Mas nanti mampir di Bandul kerana aku mahu ke kamar kecil”Timbul

kesihan melihat Diana menekan perut kesakitan.Dia terus ke stesen minyak

ditengah pekan Bandul yang sesak kerana kereta berpusu-pusu mahu mengisi minyak

tidak kurang satu kilometer jauhnya.Lazimnya barannya dilepaskan kepada anak

gadis Bandung kacukan Belanda tapi malam ini tidak tergamak berbuat demikian.Dia pun

hairan kenapa cewek ini masih setia melayan kerenah panas barannya sedangkan banyak

lagi jejaka senegaranya yang lebih tampan dan kaya.Diana sendiri anak pengusaha yang

yang ke kuliah memandu Honda Jazznya.

Agak ketinggalan dia terus memecut meniggalkan BandulNgak perlu ngebut Mas cuma lima

koma satu sahaja lagi kita sampai”Hatinya lega mendengar hanya lima perpuluhan satu kilometer lagi

sampai.Angin laut mula menerjah pipi dan rambut Diana yang berwarna perang dan kedengaran dia mula

mengungkap dua tiga bait lagu Rossa ratu rock yang juga berasal dari Bandung.”Itu Mas, Ricky,Andre,Aida,

Aishah jelas kelihatan mereka bertenggek di atas kereta Honda Jazz merah milik Diana.Ricky pemuda China

dari Medan sedang sibuk menyediakan alat-alat karaoke mungkin hadiah dari bapanya pemilik pasaraya di Medan.

Dia bergegas kearah mereka,cuma satu mobil sahaja yang belum sampai.Di satu penjuru pula Andre dan beberapa orang

lagi sibuk menyediakan para untuk barbecue.Budi dan kumpulannya kelihatan sedang mendirikan pentas.Menjelang senja

barulah sempurna persiapan khemah dan peralatan untuk pesta malam nanti.Andre sebagai presiden mahasiswa KAGI dari universiti yang

terunggul di Indonesia itu muncul di pentas dengan pesanan”Malam nanti kita akan berpesta tetapi cara Mahasiswa UGM jaga nama,jaga maruah,tiada

narkoba,tiada alkohol dan sebagai muslim dan katolik berpacaran jangan melampaui batas”Tiba-tiba Andre terhenti matanya melirik kepada kumpulan

bas parawisata yang ratusan jumlah menuju kearah pantai,”Malam ini mengikut kalendar Jawa ia lah lima belas kliwon pantai ini akan jadi tempat maksiat dan

sebagai mahasiswa UGM janganlah kita menjadi saperti mereka mencampurkan budaya demi kepuasan.Kita muslim dan katolik tidak begitu”Muncul suara

Made Sunantha,”Betul pak saya Hindu pun begitu”.Akhirnya mereka bersurai seketika.Cuma bermain dalam fikirannya..........(bersambung)