Saturday, January 16, 2010

Nak seronok hidup?

So many people walk around with a meaningless life.
They seem half-asleep ,even when they are busy doing things they think are important.
This is because they are chasing the wrong things.
The way you get meaning into your life is to devote yourself to loving others,devote yourself to the community around you and devote yourself to creating something that gives you purpose and meaning.


Translation :

Ramai orang menjalani hidup yang tak bermakna.
Mereka mungkin alpa walaupun semasa mereka sibuk melakukan perkara yang mereka rasa penting.
Semua ni kerana mereka menngejar perkara yang salah.
Cara kita untuk jadikan hidup ni bermakna ialah dengan berbakti dengan menyayangi yang lain, berbakti kepada masyarakat di sekeliling kamu , dan berbakti dengan melakukan sesuatu yang bersebab dan bermakna dalam hidup kamu.

Tak semua perkara yang kita buat dalam hidup ni benar-benar bermakna.
Mungkin ada antara kita buat sebab terpaksa atau tiada pilihan.


" Atirah , dah besar nanti ayah nak kamu jadi doktor , "

" Khairi , jangan ada cita-cita nak jadi artis , tu semua kerja takde masa depannya"


Dan apabila itu berlaku kita tak mungkin dapat lakukannya dengan baik sebab hati kita tak nak buat pun benda tu

Jadi , secara ringkasnya "buatlah sesuatu yang kita ikhlas lakukannya" supaya kita tak menyesal kemudian hari.

Tak percaya?? Tengoklah.......








9 comments:

~kuyam~ said...

haha..sy baca dua kali bru phm post ini.mendalam btl =)

ema.razali said...

betul jugak ape yg u cakap tuh (:

perempuan ITU said...

hahaa.betul la tu

fya zainal said...

rite~
tetapi kekadang..
kita sendiri pun x dpt idup mcm yg kita nak..
halangan ada dn terpaksalah kita tukar haluan..

idup tu bermakna if we think it is meaningfull^^

rasanya lah~

redplasticbag said...

totally agree ;)


jangan lah terpaksa, later diri sendiri gk susah

bila dah sekali salah pilih jalan, dah susah nak u-turn

:)

Khaleeqa Idrus said...

Kata-kata hikmah namanya tu :D Aku setuju. Segala pekerjaan yg kita lakukan perlu disertakan dgn keikhlasan. Itu yg paling penting di samping minat yang mendalam.

Semoga kau berada dalam jalan yang benar, yg kau bahagia, dan yang ALlah redha.

Teruskan berblogging, blogger.

liyanaKim said...

hidup tak akan selalu seperti apa yang kita rancang kan

Cik Akma said...

agreed :D

Syida Shukor said...

mama i selalu pesan , ikhlas pada semua orang dan apa yang dibuat 9: